9 mód arra, hogy jobbá tegyük a vérkeringésünket

9 mód arra, hogy jobbá tegyük a vérkeringésünket

Egyeztessen most időpontot érsebészet szakorvosi vizsgálatra! Hívjon bennünket, vagy foglaljon időpontot on-line!

On-line időpont foglalás

A keringésnek alapvető szerepe van a szervezet egészségének fenntartásában, és amíg nincs vele problémánk, addig nem is nagyon figyelünk rá. Más a helyzet akkor, ha valamilyen krónikus keringési betegség alakult ki nálunk: ebben az esetben minden nap eszünkbe fog jutni, hogy a keringésünk mennyire alapvető szerepet játszik az életünkben.

A testünkben folyamatosan áramlanak a testnedvek, elsősorban a vérünk. A szív munkájának köszönhetően percenként 5 liter vér áramlik át az ereinken. Miközben a vér kering, oxigént és tápanyagokat szállít a sejtekhez, emellett a feleslegessé vált anyagoktól is segít megszabadítani a szervezetünket.

Ha a keringésünk teljesítménye romlani kezd, azt elsőként például abból vehetjük észre, hogy kezeink és a lábaink gyakran kezdenek zsibbadni. Komolyabb keringésromlás esetén a zsibbadásnál súlyosabb problémáink is adódhatnak, például fáradékonnyá válhatunk, ödémásodás alakulhat ki és megnőhet a pangásos szívbetegségek kialakulásának kockázata. Amennyiben Ön sem érzi tökéletesnek a keringését, érdemes elolvasnia, hogy mit tehet a javulás érdekében!

Hogyan javítsuk a keringésünket?

1. Mozogjunk minél többet

A kellő mennyiségű mozgás alapvető fontosságú a szervezetünk számára. Segít többek között:

  • A testsúlyunk szabályzásában,
  • A betegségekkel szembeni megfelelő védelem kialakításában,
  • Javítja a hangulatunkat,
  • Energikusabbá tesz minket,
  • Javítja az alvás minőségét,
  • Mindezek mellett pedig a keringésünkre is pozitív hatással van.

Mennyit mozogjunk?

Nem szükséges órákat eltöltenünk a futópadon ahhoz, hogy lássuk a mozgás konkrét előnyeit.

A keringés javítása érdekében elegendő lehet az is, ha minden nap sétálunk valamennyit.

Minél több időt szánunk a mozgásra, annál inkább javulni fog majd a keringésünk. A séta mellett futhatunk, biciklizhetünk vagy úszhatunk is, mindegyik jót fog tenni az egészségünknek.

2. Járjunk rendszeresen masszázsra

A masszázs egy egészen ideális módja a keringés javításának.

Egy jó masszázs nemcsak hogy ellazít minket, a véráramlásunkat is hatékonyabbá fogja tenni.

A masszázs során alkalmazott nyomás segít abban, hogy a vérbő területeken könnyebben áramoljon át a vér.

További előny, hogy a masszázs hatására azokra a területekre is el tud jutni a megfelelő vérmennyiség, ahová előtte csak kisebb mennyiség áramlott.

Az izmokból tejsav fog felszabadulni, a véráramlás mellett pedig a nyirokkeringés is javulni fog. A nyirokkeringés javulása azért előnyös, mert ez a folyadék az, amely a feleslegessé vált anyagcseretermékeket elszállítja az izmokból és a belső szervekből, amelynek hatására csökken a vérnyomás és hatékonyabbá válik a szervezet működése.

3. Fogyasszunk elegendő mennyiségű vizet

A szakmai tanácsok alapján naponta legalább 1,5-2 liter folyadékot kellene fogyasztanunk.

Erre különösen akkor érdemes odafigyelnünk, ha gondjaink vannak a keringésünkkel: a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás a vér és a nyirokfolyadék áramlását is egyaránt javítja, a méreganyagok így hatékonyabban tudnak távozni a szervezetünkből.

4. Igyunk rendszeresen zöld teát

Amellett, hogy a zöld tea számos antioxidánst tartalmaz, a keringésünkre is jó hatással van. Ezt az erek tágításával éri el, a vér így könnyebben áramolhat.

A keringésre gyakorolt pozitív hatás érdekében érdemes legalább 2-3 csészével meginnunk naponta.

5. Dörzsöljük végig a bőrünket naponta egy száraz kefével

A szárazkefemasszázs nagyon egyszerűen beépíthető a mindennapi rutinunkba és az elhalt bőrdarabok eltávolítása mellett a keringésünkre is jó hatással van.

A szárazkefemasszázst érdemes a reggeli zuhanyzás előtt elvégezni.

Kezdjük a lábainknál, majd haladjunk körkörös mozdulatokkal felfelé, a szívünk irányába.

Ha rendszeresen végezzük, a bőrünk simábbá válik és a keringésünk is javulni fog valamennyit.

6. Próbáljuk a minimálisra csökkenteni az életünkben a stresszt

A folyamatosan jelenlévő stressz több szempontból is ártalmas lehet az egészségünkre. A szervezetünk ilyenkor „támadj vagy menekülj” üzemmódba kerül, ami hosszú távon korántsem ideális.

A folyamatos stressz egyik negatív következménye, hogy idővel a keringésünk is romlani fog. Emiatt is érdemes elkerüli ezt az állapotot, amennyire csak lehetséges.

Néhány általános stresszcsökkentő módszer:

  • Jóga
  • Meditáció
  • A koffeinbevitel mérséklése
  • Naplóvezetés
  • Relaxációs zene hallgatása
  • Közös időtöltés a családdal és a barátokkal

7. Mérsékeljük az alkoholfogyasztásunkat

Kis mennyiségű alkohol rendszeres fogyasztása nem jelent veszélyt a szervezetünkre, érdemes azonban pontosan meghatározni, hogy mit értünk kis mennyiség alatt. Ezt általában úgy határozzák meg, hogy naponta 1,5 üveg sör vagy 4 dl bor (napi 40 gramm alkohol) az a felső határ, ami hosszabb távon sem okoz komolyabb egészségkárosodást. Nem arról van szó, hogy ennyi lenne a feltétlenül ajánlott, hanem arról, hogy ez még nem hat károsan.

Amennyiben rendszeresen ennél több alkoholt fogyasztunk, az az artériáink megkeményedéséhez vezethet, ez pedig a keringés romlásával jár együtt.

8. Emelgessük rendszeresen a lábunkat

Ha rendszeresen emelgetjük a lábunkat, azzal tehermentesíthetjük a vénáinkat.

A lábemelgetésnek több előnye is van:

  • Javulni fog a keringésünk
  • Csökkenek a lábunkban jelenlévő duzzanatok
  • Elősegíti a pangó vér eltüntetését a vénákból

Napi 20 perc lábemelgetéssel már érezhetően javítható a keringésünk.

9. Nyújtóztassuk ki rendszeresen a lábainkat

Sokat számít az is, ha naponta többször is kinyújtóztatjuk a lábainkat, vagy akár rendszeresen nyújtógyakorlatokat kezdünk végezni.

A rendszeres nyújtás elősegíti, hogy több vér jusson a szöveteinkbe és sejtjeinkbe.

Az emberek egy jelentős része tölti egy dolgozóasztalnál a napjait, ugyanabban a pozícióban.  Ez semmiképp nem előnyös, így érdemes napközben többször is felállnunk, körbesétálnunk, és kinyújtóztatnunk a lábainkat.